Indeks książek wg autorów
Zabawka BogaPokonać szatana. Egzorcysta czy psychiatra?7 Tajemnic Spowiedzi SentencjeCzwarta tajemnica Fatimska?Europo nie możesz żyć bez BogaKomentarz do ksiąg Nowego TestamentuKomentarz do ksiąg Starego TestamentuKomentarz do EwangeliiZobacz pozostałe
WydawnictwaRafael
TYNIEC
WAM
Wyd. Karmelitów Bosych
ZnakZobacz pozostałe Księgarnie internetoweGloria24.plZobacz pozostałe Księgarnie w miastachCzęstochowa
Bydgoszcz
Gniezno
Katowice
Kielce
Kraków
Lublin
Łódź
Olsztyn
Opole
Poznań
Szczecin
Toruń
Warszawa
Wrocław |
Powrót ks. Grzegorz Klaja: "OŁTARZ W ŚWIETLE TEOLOGII"
W KSIĄŻCE ROZPATRYWANE SĄ ZAGADNIENIA:
teologia stołu Pańskiego na przykładzie zabytkowych i współczesnych ołtarzy oraz obrzędów poświęcenia kościoła;
teologiczne wskazania organizacji prezbiterium i nawy;
miejsce przechowywania Najświętszego Sakramentu;
wyrazy czci (ukłony i przyklęknięcia) wobec ołtarza i tabernakulum;
stół Pański a wydarzenia kulturalne (inscenizacje, koncerty) w świątyni;
nowe rozwiązania w urządzaniu wnętrza kościoła.
*** *** *** *** ***
FRAGMENT
Miejsce i kierunek usytuowania ołtarza
W symbolice ołtarza zawarta jest idea eschatologiczna i Paschy Chrystusa, ciągle aktualizowanej w liturgii Kościoła. Dlatego bardzo istotny był wybór miejsca dla stołu Pańskiego. Ołtarz odpowiednio wkomponowany w przestrzeń kościoła scalał ją i definiował, wyrażał obowiązującą teologię i duchowość liturgiczną – szczególnie eucharystyczną oraz zgromadzenia liturgicznego.
[…] Jako przykład może posłużyć zachowany domowy kościół z Dura Europos. Budynek mieszkalny został przystosowany do potrzeb liturgicznych. Znajduje się w nim kilka pomieszczeń. Jedno z nich służyło jako baptysterium, największe, powstałe z dwóch pokoi, o rozmiarach 12,25x5,15 m, służyło do gromadzenia się wspólnoty na liturgii eucharystycznej. Oratorium mogło pomieścić około 70 osób. Od strony wschodniej istniało podium, prawdopodobnie przeznaczone dla biskupa. Tam również mógł znajdować się ołtarz, choć nie jest to do końca rozstrzygnięte.
Zdecydowanie odmienna sytuacja społeczna towarzyszyła urządzaniu i budowaniu pomieszczeń dla wspólnot chrześcijańskich po przełomie konstantyńskim. Odbywało się to w atmosferze swobody, a nawet poparcia dla tych przedsięwzięć. Badanie miejsc sytuowania ołtarza w chrześcijańskiej starożytności może fascynować. Decyzja nie należała bowiem do przypadku. Nie chodziło też o uwzględnienie jedynie artystycznych czy praktycznych względów. Głównym architektem wnętrza była perspektywa teologiczna wyznaczana przez rozumienie liturgii.
Powierzchowne spojrzenie, szczególnie ze współczesnej perspektywy, kazałoby szukać ołtarza w geometrycznym centrum i środku nawy, skoro jest on znakiem obecności Pana pośród swego ludu. Takie rozwiązanie stosowano w starożytnych kościołach, ale nie zawsze i nie wszędzie. Często radzono sobie inaczej. Nawet w kościołach zbudowanych na planie centralnym – co wydawałoby się rzeczą naturalną – ołtarz nie był umieszczany w centrum. Przykładem jest słynny kościół s. Vitale w Rawennie, wzniesiony na planie dwóch koncentrycznych ośmioboków. W wewnętrznej części znajduje się osiem filarów dzielących wnętrze. Pomiędzy filarami znajduje się siedem eksedr, zaś w miejscu ósmej znajduje się ołtarz. Wyrażało to głęboką myśl teologiczną, a nawet więcej: był to znak i symbol ołtarza oraz roli, jaką on pełni.
Tytuł: OŁTARZ W ŚWIETLE TEOLOGII |
Autor: ks. Grzegorz Klaja Wydawnictwo: Wydawnictwo Księży Sercanów ISBN: 978-83-7519-040-3 Oprawa: twarda Stron: 190 + 26 Format: 170x240 mm Cena: 29.00 zł Informacje dodatkowe: 26 stron z fotografiami
Ocena: 2.8/5 Głosów: 5858 |
Wydawnictwo:
|
Zamów wybraną pozycję!
Recenzje czytelników |
Napisz recenzję |
|
Nie napisano jeszcze recenzji. Napisz własną recenzję klikając na przycisk "Napisz recenzję" znajdujący się powyżej.
|
|