ISIDORUS fejetony
Dnes je pátek, 24. listopadu 2017    
Přihlásit se | Registrace







Nejnovější:
Společenství
Víra
Dítě
Mládež
Manželství
Rodiče
Senioři
Každodennost
Duchovní
Kultura a umění
Zpět Zpět
Ať Vaše zdrženlivost bude pokrmem chudých (Augustin). Tiskni
pondělí, 11 února 2008, 20:31
Přidal: Łukasz (iti)
Půst jako čas duchovní obnovy byl znám již ve Starým zákoně, a proto ho praktikoval samotný Pán na poušti. Skrze různá duchovní cvičení, odříkávání, zintenzivňování duchovního a modlitebního života se osoba, která se postí, snaží vytvořit větší prostor pro Boha.

opis
opis
autor
Křesťanství velmi brzo dospělo k tomu, že velikonoční svátky, shrnujícími podstatu víry, vyžadovalo toto rozšiřování prostoru pro Boží lásku a obzvlášť pro setkání se zmrtvýchvstalým Pánem.

Určení délky postní doby má své kořeny v tradici egyptských křesťanů velmi intensivně spojujících Starý a Nový zákon. Čtyřicet dnů země byla očišťovaná vodou potopy, čtyřicet let Bůh očisťoval vyvolený lid na poušti, čtyřicet dnů putoval Eliáš na horu Choreb a konečně sám Pán se čtyřicet dnů připravoval na plnění svého poslaní. Číslo 40 tak v Písmu svatém vyjadřuje očišťování a přípravu na veliké Boží skutky.

V prvotní církvi byla postní doba počátkem dlouholetého pokání pro hříšníky a poslední etapou přípravy ke křtu katechumenů. Tyto prvky označily liturgickou dobu zvláštním charakterem, který nezanikl přes zrušení „stavu kajícníků“ nebo omezení počtu katechumenů. V dnešní liturgii přetrval zvyk sypání popelem na znak pokání, vynechání slov Aleluja z liturgického zpěvu a časté modlitby vybízející k proměně a obracení.

Postní doba už od starozákonní doby byla spojená s odříkáváním (jídla, ale nejen jeho). Toto převzalo i křesťanství, které postu přidalo zvláštní vyznám. Sv. Augustin poučoval věřící, že půst od pokrmů je prostředkem skutků milosrdenství a že jejich „zdrženlivost se má stát pokrmem chudých“. Sociální aspekt půstu zdůrazňoval již papež Lev Veliký.

Obzvláště, intenzivní rozjímaní utrpení a ponížení Pána Ježíše má za účel ukázat nesmírnosti Boží lásky a prohloubit vztah s Bohem, který spojil se s lidským osudem. Všechno toto má také vést k revizi našeho nasledování Krista, odrážejícího se v mezilidských vztazích. Zvlášť doporučovaným duchovním projevem je pobožnost křížové cesty, silně se vztahující k dějinám spásy v církevním a společenském kontextu.
Ludzie onet.pl Digg Del.icio.us Technorati Wykop Śledzik Blip Flaker Facebook Tweeter Google Bookmarks Pinger


Váše názory: Přidejte svůj komentář Číst vše (0)
Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.
Přihlásit se:
Jméno: Heslo: Přihlásit se trvale!   
   Zaregistrujte se
K tomuto tématu nejsou žádné příspěvky. Váš může být první.

Rychlá navigace:

Doporučujeme:

Provozovatel:

© 2002-2015 Křesťanský Portál Svatého Isidora
Patrona Internetu a Internautů, ISSN 1803-1285
Vydavatel:
Consociatio S. Isidori Hispalensis, o.s.
Šéfredaktor:
Tomasz Adam Kaniewski
Zástupce pro českou sekci:
Jakub Sowinski
Adresa redakce:
Redakce Isidorus.Net,
ul. Šafránice 555,
547 01 Náchod;
Bankovní spojení:
Poštovní spořitelna
221929497 / 0300
Projekt a zpracování:


Česká verze Wersja polska

0.06343293